Bij aanvang van het project is een nodenbevraging uitgevoerd bij scholen, met zowel een grootschalige survey over digitaal gepersonaliseerd leren als focusgesprekken met leerkrachten. Het projectteam heeft steeds het perspectief van het onderwijsveld ingebracht door o.a. tijdens de pilootfase in co-creatie met 12 voorlopersscholen het prototype van portaal en ondersteuning te ontwikkelen en het advies in te winnen van diverse belangengroepen en expertisepartners.
Uit deze grondige voorbereidingsfase kwam naar voor dat naast een brede inzetbaarheid ook enkele specifieke didactische focussen meer aandacht verdienden. Het betrof de leerinhouden computationeel denken en leesvaardigheid en de doelgroepen van anderstalige nieuwkomers en cognitief sterk functionerende leerlingen. Dit vertaalde zich zowel in de toolselectie als in de vormgeving van het professionaliseringstraject.
De gebruikscijfers leerden ons dat scholen vaak met een beperkt aantal leerkrachten en klassen instapten, met als doel om pas later in het digitale transformatieproces schoolbreed te gaan uitrollen. Daarnaast zagen we ook dat i-Learn vaak werd ingezet voor de doelgroepen of leerinhouden van onze bijkomende focustopics.