Aanbieders van (digitale) educatieve producten

Wat kan i-Learn voor jou betekenen?

Het i-Learn MyWay portaal wil aan ontwikkelaars van digitale educatieve producten de mogelijkheid bieden om hun producten in te pluggen in een digitale leeromgeving. Zo kunnen je educatieve producten breed verspreid worden zonder dat je je als bedrijf zorgen moet maken over commerciële modellen, licenties, authenticatieprocessen, enz. Dankzij i-Learn krijg je bovendien eenvoudig toegang tot een nieuwe afzetmarkt met een minimale sales- en marketing inspanning. Inpluggen in i-Learn MyWay laat je dus toe om kosten te besparen.

Eureka

Door je product aan te bieden via het i-Learn portaal kan je als bedrijf meer de focus leggen op de inhoud van je tool. Bij i-Learn nemen wij namelijk een deel van de ondersteuning van de gebruikers voor onze rekening.  De vrijgekomen middelen kan je dan volop investeren in de optimalisatie van je product. 

i-Learn MyWay vormt eveneens de basis voor academisch onderzoek naar digitaal gepersonaliseerd leren. Door mee te stappen in het i-Learn verhaal zal ook jouw product een rol spelen in het onderzoek en kunnen de onderzoeksresultaten je misschien wel helpen bij de verbetering van je tool. Bovendien stralen de kwalitatieve en innovatieve eigenschappen van het i-Learn portaal automatisch op je eigen product af.

We maken ons bij i-Learn sterk dat we met onze producten voor meer ICT-geletterdheid bij leerkrachten zullen zorgen dankzij ons uitgebreide professionaliseringsaanbod, de i-Learn Academy. De huidige weerstand ten opzichte van technologie kunnen we zo beetje bij beetje wegwerken. En dat is goed nieuws voor de ontwikkelaars van educatieve technologie.

Waarom is i-Learn innovatief?

Waarom zou je je product via i-Learn willen aanbieden? Wat maakt i-Learn innovatief? Met i-Learn MyWay willen we een selectie van kwalitatieve, educatieve toepassingen ontsluiten via single sign-on. Niets zo vervelend als voor elke toepassing een gebruikersnaam en bijhorend wachtwoord te moeten onthouden. Met i-Learn MyWay zal dit probleem van de baan zijn: leerkrachten en leerlingen krijgen dankzij één enkele login toegang tot een scala aan educatieve tools.

Bovendien zal het i-Learn project ervoor zorgen dat scholen niet meer (binnen een vak) vastzitten aan de producten van één enkele aanbieder. Ons portaal discrimineert niet: elke educatieve toepassing kan een plaats krijgen binnen i-Learn MyWay, op voorwaarde dat deze voldoet aan onze technische en didactische vereisten. Of het nu om het product van een grote uitgeverij of van een startup gaat. Iedereen gelijk voor de wet. Zo kan je product een bredere markt aanboren want scholen zijn niet meer aangewezen op de tool van één enkele aanbieder.

Verder spaar je, door je product via i-Learn aan te bieden, heel wat verkoopseffort uit. Door één keer te onderhandelen met i-Learn bereik je als bedrijf een veelvoud aan gebruikers. De educatieve producten in het MyWay portaal zijn namelijk toegankelijk voor alle i-Learn scholen.

Tot slot streven we met i-Learn naar een overkoepelende metadatering. Zo maken we het voor leerkrachten en leerlingen eenvoudiger om gelijkaardige lesinhouden of type oefeningen over de verschillende educatieve tools heen terug te vinden. We kijken ook hoe artificiële intelligentie hierbij in de toekomst een rol kan spelen. En misschien hoort een aanbevelingssysteem ook wel tot de toekomstmogelijkheden.

Hoe gaan we te werk?

In het najaar van 2019 en het voorjaar van 2020 hebben we een 400-tal educatieve toepassingen in kaart gebracht en geanalyseerd. Bovendien hebben we heel wat marktverkenningsgesprekken met aanbieders van educatieve producten gevoerd. Zo wilden we een duidelijk beeld krijgen van het huidige aanbod op het vlak van educatieve technologie.

In maart 2020 startte de zoektocht naar een partner die de bouw van het prototype van het i-Learn portaal ter harte kon nemen. We hebben hiervoor meerdere partijen aangeschreven, en dit zowel in Vlaanderen als in het buitenland. Al deze partijen hadden ervaring met de bouw van een educatief portaal of zouden een custom oplossing voor ons kunnen ontwikkelen. De aanbestedingsprocedure werd begin april 2020 succesvol afgesloten.

kind met virtueel scherm

De resultaten van het co-creatietraject met onze pilootscholen gebruikten we vervolgens om educatieve applicaties voor het prototype uit te zoeken en te selecteren. Het EdTech-landschap bestaat namelijk uit een breed scala aan leerrijke, boeiende en innovatieve applicaties en leerplatformen. In het prototype beperkten we ons echter tot het incorporeren van een handvol educatieve toepassingen. Deze selectie gebeurde op basis van enkele geïdentificeerde leernoden bij de pilootscholen en een reeks didactische, technologische en commerciële criteria. Zo kon er optimaal getest worden.

In het schooljaar 2020-2021 gingen onze pilootscholen in hun lessen aan de slag met het prototype. De ervaringen van leerkrachten en leerlingen met deze proeftuinversie leverden ons waardevolle input voor de bouw van het definitieve portaal. In de eerste helft van 2021 gingen we dan ook op zoek naar nieuwe partners voor  de invulling (i.e. educatieve tools) van het portaal, met natuurlijk heel wat waardevolle inzichten op zak dankzij de prototypefase. In 2021 wijden we ons volledig aan de bouw van het finale portaal, i-Learn MyWay. Vanaf schooljaar 2021-2022 kunnen Vlaamse lagere en secundaire scholen dit portaal gratis gebruiken in hun lessen.

Heb je een educatief product dat je graag aan ons wil voorstellen? Vul dan dit formulier in. Opgelet: het is niet meer mogelijk om in het schooljaar 2021-2022 als educatief product opgenomen te worden in het i-Learn portaal, tenzij je al deelneemt aan de lopende aanbestedingsprocedure. i-Learn is echter ook bezig met het in kaart brengen van het Vlaamse EdTech-veld. We verzamelen hiervoor bestaande educatieve tools in een lijst die we vervolgens zullen overdragen aan de overheid. Deze lijst kan dan als basis dienen voor de uitbreiding van het toolsaanbod in i-Learn MyWay in de toekomst, na 2021-2022.