Ready? Set? Go! Start van het piloottraject

We zijn trots te kunnen melden dat het i-Learn piloottraject van start is gegaan. Begin januari 2020 lanceerden we een oproep naar alle Vlaamse lagere en secundaire scholen om zich kandidaat te stellen voor ons piloottraject. We kregen heel wat enthousiaste reacties!  We kunnen in de eerste fase helaas niet alle kandidaat-pilootscholen meenemen omwille van organisatorische redenen, maar we zijn blij dat het enthousiasme voor ons project zo groot is.

Pilootscholen

Ons didactisch team selecteerde 12 pilootscholen voor de eerste fase van dit co-creatietraject (opgesomd in willekeurige volgorde):

  • Basisschool De Kleine Prins Diest
  • Basisschool Sint-Jozef en Sint-Janneke Eeklo
  • Gemeentelijke Basisschool Pierenbos Zoersel
  • Sint-Michielscollege Brasschaat (lager onderwijs)
  • Sint-Michielscollege Brasschaat (secundair onderwijs)
  • Basisschool De Springplank Tielt
  • Provinciaal Instituut Lommel
  • Olvi-PiusX Zele
  • Freinetschool ‘tvier Kortrijk
  • De MET Leuven
  • Atheneum Klein-Brabant Bornem
  • Sint-Ursula-Instituut Onze-Lieve-Vrouw-Waver

Voor onze keuze was het belangrijk dat er een evenwichtige spreiding is op het vlak van verdeling lager versus secundair onderwijs, onderwijskoepel, geografie, vakgebieden, grootte van de school en beschikbaarheid van hardware.

Wat nu?

Elke pilootschool heeft een kernteam samengesteld van 3 à 7 personen (leerkrachten, ICT-coördinatoren, directieleden,…). Dit kernteam zal elke twee weken samenkomen binnen de school om actief over het i-Learn project na te denken. Zij zullen eveneens regelmatig afstemmen met de didactische experts binnen het i-Learn team.

We willen dat het i-Learn portaal voldoet aan de actuele noden binnen het onderwijs. De input van deze pilootscholen is dan ook essentieel voor het welslagen van dit project.

De geselecteerde pilootscholen zullen nu samen met de didactische experts van het i-Learn team het nieuwe i-Learn portaal helpen vormgeven. Ze worden uitgenodigd om input en feedback te geven op drie aspecten:

  1. Technologie
  2. Didactische scenario’s
  3. Coaching

Op het vlak van technologie zullen de pilootscholen input kunnen geven over de educatieve applicaties die zij in het portaal willen terugvinden, maar ook over de gebruiksvriendelijkheid van het portaal. Het is een tool die gebruikt zal worden door leerkrachten, dus vinden we het belangrijk dat zij volledig achter het ontwerp staan.

Het i-Learn project voorziet niet alleen in een online portaal, maar zal eveneens voor de nodige omkadering zorgen in de vorm van didactische scenario’s (i.e. een soort gedetailleerde handleiding voor het inzetten van de educatieve applicaties voor een specifiek leerdoel) en coaching. Door de interactie met de pilootscholen kan het i-Learn team in kaart brengen wat de belangrijkste vereisten zijn voor zo’n didactisch scenario en hoe dit er het best uit kan zien zodat het een nuttige tool is voor leerkrachten.

Om ervoor te zorgen dat het i-Learn portaal succesvol kan ingezet worden, zullen we vanuit het i-Learn project ook de nodige coaching en vorming voorzien. Dankzij de input van onze pilootscholen willen we een beeld krijgen van de hulpmiddelen die leerkrachten nodig hebben om zelf actief aan de slag te kunnen gaan met het i-Learn portaal. Is er nood aan een helpdesk of zijn videohandleidingen voldoende? Welk niveau van begeleiding is er nodig en dient dit individueel of in groep te gebeuren? Gaat het om eenmalige opleidingen of is er nood aan workshops op regelmatige basis?

Na de zomer zal er een eerste prototype beschikbaar zijn voor een selectie van vakken. De pilootscholen kunnen hiermee vanaf september aan de slag gaan in hun klassen. Dankzij de feedback van leerkrachten en leerlingen zullen we dit prototype dan verder kunnen optimaliseren.

Toekomstmuziek

De komende weken gaan we nog op zoek naar co-piloten die actief willen meedenken over het onderwijs van de toekomst. Meer informatie hierover volgt binnenkort. In het voorjaar van 2021 zal er bovendien een nieuwe oproep voor pilootscholen komen zodat de tweede fase in het piloottraject van start kan gaan.

2020 belooft een spannend jaar te worden. Benieuwd hoe het project verder evolueert? Houd dan zeker onze kanalen in het oog.