Een blik op het Finse onderwijsssysteem

23 november 2020

Voor i-Learn is het Vlaamse onderwijssysteem onze natuurlijke habitat. We staan er niet altijd bij stil, maar onderwijs verschilt erg van land tot land. Het kan dan ook niet slecht zijn om af en toe eens een kijkje te gaan nemen bij onze Europese buren. Hoe ziet hun onderwijssysteem eruit? En wat kunnen we van hen leren?

In deze blogpost vertelt ons team van didactische experts over hun uitwisselingservaring in Finland.

Groepsfoto Finland

Aanleiding

In de week van 17 februari trokken wij, enkele didactische experts van i-Learn, richting Finland voor EETN (European EdTech Network). Gedurende enkele dagen werden we ondergedompeld in de innovatieve wereld van educatieve technologie met internationale netwerkopportuniteiten. Gepas-sioneerde collega’s uit niet alleen Europa, maar ook uit Japan en Mexico maakten met veel plezier gebruik van dit event om ervaringen en expertise rond EdTech uit te wisselen.

Bezoek aan een niet zo klassieke school

Op de tweede dag van EETN stond een fieldtrip gepland om Yli-lin Koulu, een Finse lagere en middelbare school, te bezoeken. Na een busrit van anderhalf uur door een prachtig sneeuwlandschap, kwamen we eindelijk aan op onze bestemming. Aan de ingang van de school werd ons gevraagd om onze schoenen uit te doen en het schoolbezoek op onze sokken voort te zetten. Pas toen viel het ons op dat verschillende leerlingen van verschillende leeftijden verspreid over tafels in de gang leeractiviteiten aan het doen waren: sommigen waren oefeningen op een tablet aan het maken, anderen waren een opdracht aan het uitschrijven en nog anderen waren uitleg aan elkaar aan het geven. We hadden direct door dat dit geen klassieke school was en dit vermoeden werd ook bevestigd tijdens de presentatie en de rondleiding die we kregen.

Focus op huishoudkunde en creativiteit

Een eerste aspect dat ons opviel was de aandacht die tijdens de lessen besteed wordt aan algemene huishoudelijke basiskennis. Alle leerlingen krijgen basislessen koken en huishoudkunde. Daarnaast zet de school ook heel hard in op creativiteit. Yli-lin Koulu beschikt over een uitgebreid fablab (= een coöperatieve werkplaats waar leerlingen onder begeleiding dingen kunnen creëren met EdTech, frezers, lasersnijders, 3D-printer, …) waar leerlingen naar hartenlust dingen kunnen repareren of vervaardigen. En ook de gangen stonden vol met de creaties van artistieke projecten.

De leerling aan het stuur

Een tweede aspect waarop de school enorm inzet is projectgebaseerd, vakoverschrijdend leren en zelfsturing bij de leerlingen. Aan de hand van een geavanceerde digitale leeromgeving krijgen de leerlingen een aantal (vaak vakoverschrijdende) leerdoelen die ze moeten afronden tegen een specifiek moment. De leerkracht voorziet uitleg, didactisch materiaal (online en offline), oefeningen, persoonlijke ondersteuning, … Op deze manier wordt een krachtige leeromgeving gecreëerd met tal van educatieve opportuniteiten voor de leerlingen. Een dergelijk systeem geeft de leerlingen immers de kans om via eigen leerstrategieën en persoonlijke keuzes hun leerdoelen te bereiken. Uiteraard worden de leerlingen hierin ondersteund door de verschillende vakdidactische leerkrachten en een aparte persoonlijke coach die het leerproces nauw opvolgt en bijstuurt waar nodig. De leerlingen kunnen zelf in de digitale omgeving bepaalde mijlpalen in hun leerproces aanduiden en op deze manier ook hun eigen leervoortgang opvolgen.

Wat nemen we mee uit dit bezoekje?

Voor ons was het natuurlijk een nuttige ervaring om deze manier van gepersonaliseerd en digitaal onderwijs te ervaren, aangezien het heel hard aanleunt bij wat we zelf willen creëren met i-Learn. Het schoolbezoek bevestigde voor ons dat zelfsturing door leerlingen van zowel basis- als secundair onderwijs perfect mogelijk is, mits de juiste coaching en een duidelijke leercontext. Het belang van de rol van de leerkracht in een krachtige leeromgeving, alsook de didactische en technische ondersteuning, werd ook enorm geaccentueerd. Deze lessons learned zijn zeker blijven plakken en staan ook centraal in ons i-Learn verhaal.