5 tips om met gepersonaliseerd leren aan de slag te gaan

13 januari 2021
Leerkracht met tips

i-Learn reikt leerkrachten digitale tools aan om een leertraject op maat van elke leerling te creëren. Wil je zelf graag met digitaal gepersonaliseerd leren aan de slag? Lees dan zeker verder en ontdek vijf leuke tips en wist-je-datjes om gepersonaliseerd leren toe te passen in je lessen:

  1. Digitaal gepersonaliseerde tools kunnen ingezet worden bij verschillende leeractiviteiten: als opwarmertje, om voorkennis te testen, leerstof in te oefenen, als leerrijk tussendoortje, als toets, als huiswerkopdracht, … Een voorbeeld is de tool Xnapda (tool voor het lager onderwijs), die zelfs een ingebouwde huiswerkknop bevat, waardoor leerlingen thuis educatieve filmpjes kunnen bekijken die de leerkracht voor hen klaarzette.
  2. Sommige tools beschikken ook over een ‘teacher dashboard’: een handig overzicht van verschillende soorten informatie over het leerproces van alle leerlingen (vb. wanneer en hoelang aan een oefening gewerkt werd, veelvoorkomende fouten, …). Deze tools kunnen extra ondersteuning geven om jouw lessen verder vorm te geven en oefeningen nog meer te personaliseren op het niveau van elke leerling. Het kan ook helpen om groepen beter in te delen of planningen te maken volgens bepaalde leerlingkenmerken. Taalzee is een voorbeeld van een tool (voor het lager onderwijs) met een teacher dashboard. Op die manier kan je in realtime volgen wanneer je leerlingen de oefeningen doorlopen. Ook Kweetet werkt met een teacher dashboard waarop de leerkracht oefeningen en/of taken kan klaarzetten, die het systeem dan automatisch verbetert. Als leerkracht krijg je op dit dashboard dan meteen een overzicht van alle resultaten en scores!
  3. Wist je dat tools niet alleen de moeilijkheidsgraad van de oefeningen kunnen aanpassen, maar dat ze ook kunnen rekening houden met gevoelens of motivatie van de leerlingen? Zo zijn er bijvoorbeeld tools die hoogsensitiviteit in aanmerking nemen. Ze zorgen dan voor een abstractere lay-out zonder veel onnodige prikkels. Andere tools houden ook rekening met angsten van leerlingen. Deze geven bijvoorbeeld meer ondersteuning als de leerling aangeeft dat nodig te hebben. Daarnaast is motivatie ook een aspect waarop steeds meer ingezet wordt. Zo bevat de tool Rekentuin (lager onderwijs) een leuk spelelement dat leerlingen aanspoort om extra oefeningen te maken om zo hun prijzenkast te vullen.
  4. Bij het maken van oefeningen is het niet altijd zo dat alleen de tool instaat voor de personalisatie. Sommige tools stellen leerlingen (gedeeltelijk) in staat om zelf bijvoorbeeld de leerinhoud of het niveau te personaliseren naar eigen noden. Neem bijvoorbeeld de tool Verbuga (lager en secundair onderwijs) waar leerlingen zelf kunnen kiezen op welke Spaanse, Engelse, Franse, … werkwoorden ze nog wat extra willen oefenen.
  5. Aan de slag gaan met digitaal gepersonaliseerde tools is niet altijd simpel. Het is normaal dat je als leerkracht botst op technische en/of didactische drempels. Deins er niet voor terug om op zoek te gaan naar ondersteuning bij een pedagogische begeleidingsdienst, de ICT-coördinator, collega’s of zelfs de ontwikkelaar van de tool. Bookwidgets (een tool voor het lager en secundair onderwijs) bouwde zelfs een volledige community uit waarop je als leerkracht terechtkan voor veelgestelde vragen, gratis webinars, materiaal dat als inspiratie kan dienen, wedstrijden, …

Ben je benieuwd naar meer informatie over gepersonaliseerd leren of ben je op zoek naar meer adaptieve tools? Lees dan zeker ook het interview van Klasse met i-Learn collega Fien Depaepe. Zij vertelt hierin over de kracht van learning analytics en adaptiviteit in het onderwijs. Bovendien kan je onder het interview een lijstje vinden met 10 adaptieve tools voor het lager- en secundair onderwijs. Zo kan je zelf aan de slag gaan met gepersonaliseerd leren!